lördag 12 februari 2011

Städdag

Idag har jag hjälpt matte att städa.
Hon började med det där kattlådeproblemet, o donade o grejade nere i källaren. 
Då var jag mest med o tittade nyfiket vad hon skulle hitta på.. 

Är du Brygd eller Fajer, undrade hon då..
Brygd, det betyder nyfiken eller nåt sånt.. 
Det är många språk man måste lära sig här.. Svenska, Skånska o Ävldalska..
Man kan nästan säga att jag är trespråkig  :o)

Matte flyttade hyllor o vände på kattlådan o grejade så att hon tror att jag inte ska kunna sticka in huvudet där nu o norpa nån kattbajs.
Vi får väl se hur det går med det, :o) men det kan bli knivigt.. jag är ju inte så liten längre.

När hon var klar i källaren så skulle hon städa uppe, o då fick jag hjälpa till att plocka ihop alla mina leksaker som låg överallt på golvet, o bära in dom till min leksakslåda.
Matte pekade o jag plockade. 

Jag var riktigt dutti ska jag säga er.
o min leksakslåda blev full.

 Sen for matte runt med dammsugaren o jag följde med o kollade ifall det skulle komma fram några fler leksaker nån stans.. o det gjorde det... under sängen låg det några.. ganska så döda, utan både stoppning o huvud.. :o)

Så dammsög matte mej idag oxå. Hon tycker att jag har börjat fälla mycket hår nu..
Men husse säger att det göra jag inte alls det :o)

Det var i alla fall ganska skönt att bli dammsugen.
Jag har varit lite skeptisk till det, men jag har vant mig nu.
Nevyn han älskade att bli dammsugen.. 
matte brukade dammsuga honom lääänge... han fick aldrig nog.. 
så jag har ju förstått att det inte var så farligt. 

Sen har jag varit ute med mormor o lekt idag oxå, jag kunde ju inte städa HELA dan.. nån måtta får det vara.

o husse han är sjuk..
Förkyld..
så ni fattar va??  ganska så dålig.. 
Så jag har ju fått ta hand om honom lite oxå.. ligga hos honom i soffan o värma honom.. för han hade hela 36 graders feber igår.. o det kan ju blivit ännu värre idag.. :o)

Nu är det nog dags att gå o nanna sig snart, men vet ju aldrig hur mycket man ska hjälpa till med i morgon.
Natti natti.

1 kommentar:

  1. Han är så söt. Påminner om våra gamla, Jullan och Bärta!

    SvaraRadera