tisdag 30 november 2010

Plockat blommor o mördat

I natt har matte sovit borta, o passat barnbarnen så i morse var jag hemma själv ett tag. o då gjorde jag lite bus =)

Plockade lite blommor o mördade mattes Tildafågelskrämma, ja jag har varit på den en gång förut, men då bröt jag bara benen på den.
Men nu hade jag, kanske inte riktigt mördat precis, men i alla fall amputerat både armar o ben på den, o flisat upp dom i småsmulor.
Dom var ju gjorda av pinnar, o pinnar det tycker jag är roliga saker.. Så hur skulle man kunna bärga sig, när man har tråkigt??
 
När matte kom hem så låg fågelskrämman där på min fäll i hallen, med söndertuggade armar o ben o hatten avsliten..  o en liten kvist av fikusen hade jag fått med mig när jag knyckte fågelskrämman i krukan.
Matte blev inte så glad, o hon tog ett allvarligt snack med mig.
Hon såg på mig att jag förstod att det var hennes "docka" det där o inte min leksak.. 
Så nu var det ju som det var med det. Matte kanske kan återuppliva den igen.. 
(Det har förresten mormors kompis gjort med överkastet, bra va :o) )
 
Men matte sa 
-Nä nu du Fajerpojken, blir det kompostgallret in till vardagsrummet igen, jag vill inte komma hem o du har flisat upp hela vedkorgen på hallmattan
Jag?? Skulle JAG tugga sönder alla vedträn??
Jo, kanske :o)

Jag blev i alla fall glad när matte kom hem för hon hade Nitro o Nevyn med sig :o)
Jädrar vilken LYCKA.

Matte däremot har haft det lite tufft idag.. 
Vi skulle gå ut på promenad när hon kom hem, så hon kopplade oss allihopa o gick ut, men kom sen på att hon glömt nåt så vi fick order om att Sitta o Stanna, när matte gick in igen.. o jädrar i mej, klarade inte Nitro av det oxå..
Vi satt som tre tända ljus här när matte kom ut, duktiga pojkar sa hon o tog upp våra koppel. 
PRECIS då, kommer grannvovven Ekke upp på gården.
Tjohooo, nu blir det lek tänkte jag o Nitro  o drog iväg det fortaste vi kunde, så matte flög efter oss i kopplen.. 
Vilket kaos det blev.. Nevyn skällde o försökte säga åt oss, Ekke skällde o ville leka, Vi drog allt vi orkade i kopplen. o matte gapade FAAJJJER så grannarna trodde säkert att elden var lös..

Men inte blev det nån lek.. Ekkes matte kom o hämtade honom. 
Så vi fick gå iväg på promenad i stället.

När vi sen kom hem igen så sprang jag direkt till sovrumsdörren som var stängd, o markerade.. här är det nåt konstigt nu matte.. 
o det var det, matte hade råkat stänga in katten.. o som det luktade bajs där inne.. 
Han hade bajsat på MIN fäll..!!
Matte bar iväg den in på toan, spolade iväg bajset o försökte tvätta av bajsfläcken men såg sen att det var väldigt blött på golvet.. 
Tror ni inte katten hade kissat på min fäll oxå o när matte bar iväg med den hade det runnit kiss, Hela vägen från sovrummet genom hallen, över min andra fäll o in på toan.. på mattes skor, byxor o jacka.. o lite på en soffa som står i hallen.
Ja nu blev det lite kaos igen :o)
matte fick av sig skor o kläder o sprang runt o torkade golven o soffan.. 
Jag tyckte faktiskt lite synd om henne.. Vi vovvar bara la oss ner o tittade på spektaklet.
Det var nog bäst att inte vara i vägen :o)

Så det är minsann inte bara jag som gör bus i det här huset :o) 

1 kommentar: